Jorge Wagensberg (1948-2018)

Ha mort una altra persona referent per a mi. He cregut que puc fer-li el meu petit i particular homenatge fent aquest obituari. Sé que ho trobareu als diaris, als telenotícies, ràdios i altres medis. Però voldria escriure unes poques línies que em surten de dins.

Jorge Wagensberg
(Foto de Gianluca Battista)
Jorge Wagensberg, físic, artista, divulgador escriptor... sobre tot un pensador brillant. Un geni! Mort als 69 anys. Ahir vaig maleir l'atzar! Tots tenim alguns referents. Acostumen a ser pocs. Entre els meus: Carl Sagan, mort als 62 anys, Eli Goldratt, als 64, Jorge Wagensberg als 69! M'imagino si els tres haguessin viscut més o menys el temps d'esperança mitjana de vida. Cóm haurien enriquit els nostre pensament! i cóm ens haurien aportat llum per seguir endavant! No vaig conèixer en Sagan, si que vaig tenir la sort d'intercanviar alguna conversa amb Goldratt i Wagensberg. Per poc temps que fos, només puc dir que era com estar a un altre nivell mental, de consciència, de visió.

Jorge Wagensberg, un dels científics més brillants i importants del nostre temps, va escriure molt sobre la incertesa i la complexitat del món real. Wagensberg va ser autor d’una frase que per si sola esdevé una teoria sencera. Com el meu particular homenatge, em permeto exposar aquí la frase en qüestió, a la que anomeno “Principi de Wagensberg”:

“Complexitat més anticipació és igual a incertesa més acció.” 

Porto temps intentant adaptar aquest principi al món de la gestió de les organitzacions. Fa poc, vaig expressar el meu intent en la frase que encapçala el meu blog. Així com la incertesa de l’entorn es compensa amb l’acció, la complexitat de les organitzacions es gestiona amb la creativitat i el coneixement.

Wagensberg ja em va captivar fa molts anys amb el primer llibre seu que vaig llegir. El títol ja era un gran repte: Si la naturaleza es la respuesta, ¿Cuál era la pregunta? Si no sabeu res d'ell, us invito a que busqueu quelcom a internet. Si teniu la sort de poder llegir alguna cosa seva us asseguro que serà una perla pel vostre enriquiment personal.

Ara, senzillament, us invito a pensar en cóm aplicar-vos vosaltres mateixos, un aforisme del mateix Wagensberg sobre la incertesa:

“Pensar que no canviarem (d’identitat, manera de ser, estatus)
passi el que passi al nostre voltant,
perquè volem seguir sent com som,
no ens ajuda a gestionar gens bé la incertesa que ens envolta.” 

Et tindré sempre al cor i en el meu record!

Marius Calvet

No hay comentarios:

Publicar un comentario